Crowdfunding. Een volwaardig alternatief voor bancaire financiering.

(Blog 2 in de reeks over crowdfunding)

Crowdfunding is een goede, moderne en onafhankelijke manier om een onderneming te financieren met behulp van een grote groep financiers. De ondernemer leent bij het grote publiek geld om een voorgenomen investering te financieren. Een crowdfunding platform vormt de koppeling tussen de onderneming en het publiek. In deel 1 van deze artikelenreeks is de rol van het platform besproken. In deze blog ga ik nader in op het vervolgproces, nádat het platform groen licht heeft gegeven om jouw kredietaanvraag te publiceren op internet: wat moet je zelf doen, wat doet het platform, wie zijn de investeerders en hoe overtuig je die?

Als er groen licht is verkregen, ben je er nog niet. Het vraagt nog enkele weken werk voordat de kredietaanvraag wordt gepubliceerd. De te verrichten werkzaamheden omvatten administratieve en commerciële handelingen. Op administratief gebied bouwt het platform het vereiste kredietdossier op en sluit het de overeenkomsten met de kredietaanvrager. Op commercieel gebied heb je als aanvrager een uitdagend traject voor de boeg: het opstellen van jouw pitch, jouw presentatie die op het platform gepresenteerd wordt. Vanuit het platform krijg je voldoende handvatten en ondersteuning om een goede pitch voor te bereiden. Een goede pitch is cruciaal om de potentiële investeerders te overtuigen. Als ondernemer heb je dit zelf in de hand. De pitch wordt zó opgesteld, dat daarin ook de visie en het commentaar van het platform wordt verwerkt. Op deze wijze legt men enerzijds verantwoording af voor de publicatie van de kredietaanvraag en overtuigt men anderzijds direct (een deel van) de investeerders. In deze verantwoording wordt ingegaan op de door het platform uitgevoerde financiële analyse. Er wordt een creditscore toegekend en toegelicht. In aanvulling op de geschreven pitch wordt door de meeste kredietaanvragers óók een videopitch toegevoegd. Hierdoor bereik je ook de potentiële investeerders die meer visueel zijn ingesteld, de teksten overslaan en liever worden overtuigd door jouw videopresentatie.

Tijdpad
De ondernemer bepaalt grotendeels zelf de doorlooptijd van het proces van eerste contact tot aan de publicatie van de kredietaanvraag op de website. Bij een goede voorbereiding kan deze kort zijn, enkele weken. De fundingtijd is de tijd die vervolgens verstrijkt vanaf het moment van publiceren tot het moment dat honderd procent van het gevraagde krediet is toegezegd. Deze tijd is op de professionele platforms betrekkelijk kort: zij varieert van minder dan een uur tot circa één maand. Is een kredietaanvraag na een maand nog niet gefund, dan is het aan te bevelen met het platform in overleg te treden. Daar beschikt men over voldoende ervaring om te beoordelen of funding alsnog haalbaar is, dan wel dat de markt deze propositie niet oppakt.

De slaagkans
De slaagkans van zakelijke crowd funding is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de propositie en de pitch. Maar niet alleen! Je kan de slaagkans sterk vergroten door de keuze van het juiste platform. De betere platforms hebben twee cruciale zaken goed geregeld:

  • Professionele beoordeling kredietwaardigheid
    Voor ondernemer en investeerders is het van belang dat alleen kredietwaardige en geloofwaardige proposities worden gepubliceerd. Door consequent goede proposities te publiceren wint het platform vertrouwen bij de investeerders. Dat biedt de krediet vragende ondernemer bijna de zekerheid, dat áls zijn propositie wordt gepubliceerd, er ook vertrouwen bij de investeerders bestaat en derhalve de kans groot is dat zijn kredietaanvraag door het publiek wordt gehonoreerd. In feite spreek ik hier over het vertrouwen dat de investeerders hebben in…..het platform. De platforms waarbij kredietaanvragen snel worden gefund (zeg tussen 1 uur en 2 à 3 weken) hebben blijkbaar voldoende vertrouwen opgebouwd bij hun investeerders. Dat biedt de krediet vragende onderneming extra perspectief.
  • Voldoende volume investeerders
    De snelheid van funden wordt niet alleen bepaald door het bovenvermelde vertrouwen van de investeerders, er moeten ook voldoende investeerders bij het platform actief zijn. Bij de grotere zakelijke platforms zijn zo veel investeerders aangesloten dat zij probleemloos meerdere proposities per week kunnen plaatsen én funden.

Beide criteria kan je zelf beoordelen op de website van een platform. Daar vind je de statistieken van betreffend platform die jou de gewenste informatie geven. Het is interessant je te realiseren dat je de investeerders dus niet alleen zelf overtuigt. Als investeerders een groot vertrouwen hebben in het door jou gekozen platform, krijg JIJ dat vertrouwen er “gratis” bij.

In mijn volgende blog ga ik nader in op de voor- en nadelen van crowdfunding.

Wil je meer weten over crowd funding en kan je niet wachten op de volgende blog?
Lees er alles over in het boek Geld in Overvloed of kom naar één van de seminars van De Financieringsacademie.
Er is een seminar gepland op 24 april waar nog plaatsen beschikbaar zijn! Het levert je ook nog eens 4 PE – uren op.

Reageren?

Reageer en deel je ervaringen met anderen.

Ik ben benieuwd naar jouw mening!

Fons Huijgens,

Auteur, financieringsexpert, oprichter van De Financieringsacademie

 

 

 

 

 

Nog geen reacties.

Geef een reactie

e-book “In 7 stappen naar de perfecte financieringsaanvraag”

Ontdek hoe je als accountant ook DE deskundige wordt op het terrein van ondernemingsfinanciering. Zo help je jouw klanten aan de beste financieringsoplossingen!

Ontdek nu zelf de zeven belangrijkste stappen voor succesvol financieren.

Je aanvraag is succesvol verstuurd!